Najciekawsze kampanie świąteczne 2020

Co roku już w połowie listopada zaczynają się pojawiać bożonarodzeniowe reklamy. Większość z nich niczym się nie wyróżnia, jednak zawsze pojawia się kilka perełek. Zobaczmy zatem najciekawsze świąteczne kreacje 2020!

Wzruszające święta

Za sprawą pandemii koronawirusa cały rok był zupełnie inny niż wcześniej. Upowszechniła się praca zdalna, osłabiły się kontakty społeczne, a wiele osób musiało zmagać z problemami zdrowotnymi. Z tego powodu również tegoroczne Święta są inne niż zwykle. To ciekawy punkt wyjścia przy tworzeniu bożonarodzeniowych kreacji, który pozwala stworzyć reklamy oparte na unikalnych insightach roku 2020. Wiele marek skorzystało z tych możliwości, jednak jak co roku powstało wiele uniwersalnych historii. 

Na ten drugi wariant postawiła Coca Cola – marka, która praktycznie stworzyła od lat obecny w popkulturze wizerunek Świętego Mikołaja. Nie dziwi nas, że jej bożonarodzeniowa reklama jak co roku zaskakuje rozmachem. Tegoroczny świąteczny spot marki wyreżyserował Taika Waititi, nagrodzony Oscarem za scenariusz adaptowany filmu Jojo Rabbit. Reklama opowiada historię ojca, który przemierza cały świat, by wręczyć św. Mikołajowi list od swojej córki. Produkcja zachwyca ciekawymi plenerami i pięknymi zdjęciami, jednak sama historia i jej pointa nie jest bardzo odkrywcza. Z drugiej strony jej przekaz jest bardzo spójny z wartościami marki i pozostanie aktualny na wiele lat.

Również Disney postawił w tym roku na uniwersalną historię. Studio przygotowało z okazji Świąt pięknie wykonaną animację, która opowiada klasyczną historię o tym, jak ważne jest pielęgnowanie rodzinnych więzi i tradycji. Podobnie jak w przypadku Coca-Coli reklama doskonale gra na emocjach i skłania do refleksji nad naszymi relacjami z bliskimi, jednak brakuje jej czegoś, co by ją wyróżniało. W końcu spoty o zasypywaniu pokoleniowych podziałów na Święta widzieliśmy już wiele razy – rok temu podobną historię opowiadało nam Allegro.

O wspólnych pasjach łączących pokolenia opowiada również bożonarodzeniowa reklama Lamborghini. Film w ciekawy sposób łączy wątek przekazywania miłości do włoskich aut oraz ograniczenia w przemieszczaniu się spowodowane pandemią. Całość jest prosta, ale oparcie pomysłu na życiowych insightach sprawia, że spot skutecznie gra na emocjach widza.

Mocno w covidowej rzeczywistości osadzona jest reklama przygotowana przez Amazona. W filmie poznajemy historię młodej baletnicy, której plany zostają pokrzyżowane przez pandemię. Siłą spotu jest to, że odnosi się do realnych problemów, dzięki czemu jest bardziej autentyczny i pozwala widzowi mocniej się z nim identyfikować. Oczywiście pod względem realizacyjnym film zrealizowany jest na najwyższym poziomie.

Ciekawy pomysł na dzielenie się magią świąt w czasach powszechnej izolacji, pokazał w swojej reklamie McDonalds. W filmie poznajemy historię ojca z córką mieszkających w latarnii morskiej, którzy w orgynalny sposób wykorzystują swój dom, by dać trochę świątecznego blasku mieszkańcom swojej miejscowości.

Święta na wesoło

Oprócz tradycyjnych, wzruszających obrazków, nie zabrakło w tym roku kreacji podchodzących do świątecznych tradycji z humorem. Umiejętne uchwycenie świątecznych, niekoniecznie pozytywnych insightów i obrócenie ich w lekkie, zabawne filmy to trudna sztuka, ale jak pokazują poniższe przykłady, warto podjąć to wyzwanie i dać widzom trochę uśmiechu.

Plenty, producent ręczników papierowych, w swojej reklamie skupił się na bałaganie, który jest nieodłączną częścią świątecznych przygotowań. Na pierwszy rzut oka film odziera Święta z magicznej otoczki, jednak wraz z kolejnymi scenami, coraz lepiej rozumiemy jego bohaterów. Dużą rolę odgrywa tutaj świetnie dobrany podkład muzyczny, który doskonale uzupełnia warstwę wizualną. My się uśmialiśmy 🙂

Również Heineken postawił w swojej reklamie na wiernie sportretowane relacje rodzinne. Wszyscy wiemy, że świąteczne spotkania to nie tylko śmiejące się dzieci i kochane babcie dzielące się wzruszającymi wspomnieniami. To także wiele drobnych niedogodności i uszczypliwości, które cierpliwie znosimy – w końcu zawsze tak jest. I właśnie ta przewidywalność okazuje się kluczem, szczególnie w czasach, w których towarzyszy nam głównie niepewność. Brawa za umiejętne przedstawienie pozornie negatywnych sytuacji w nowym, pozytywnym świetle.

Netflix do swojej świątecznej reklamy postanowił zaangażować… Geralta! Mimo że świat wykreowany przez Andrzeja Sapkowskiego zdecydowanie odbiega od typowej świątecznej scenerii, nawet Wiedźmin nie uniknął widoku kolorowych lampek, udekorowanych drzewek i pięknie zapakowanych prezentów. Nam taka wersja świątecznej magii zdecydowanie odpowiada 🙂

Na zabawę konwencją postawił w swojej reklamie również Lidl. Spot, który zapowiada się na klasyczną, słodką, rodzinną historię szybko zmienia swój ton. Humorystyczne przedstawienie świąt i duża ilość autoironii sprawia, że spot wyróżnia się na tle innych w tej kategorii i przypomina bardziej skecz niż reklamę.

Święta po polsku

Jak na tle kreacji ze świata wypadła Polska? Na naszym rynku pojawiło się sporo adaptacji globalnych filmów, ale powstało też kilka przygotowanych tylko dla naszego kraju. Największym echem odbiła się z pewnością świąteczna reklama Apartu. Najczęściej jednak nie były to głosy pozytywne, a raczej oskarżenia o oderwanie marki od rzeczywistości. O ile nam bajkowy klimat zupełnie nie przeszkadza, o tyle trudno nie zauważyć, że poza ładnym obrazkiem i znanymi twarzami film nie oferuje nic więcej. Szkoda.

Wśród polskich marek, na których spoty co roku czekamy, nie mogło zabraknąć Allegro. Marka w tym roku zrezygnowała jednak z klasycznego filmu na rzecz serii krótkich spotów. Ich głównym celem jest pokazanie, że przedmioty zakupione na popularnym portalu to doskonały pretekst do spędzenia czasu z bliskimi. Kampanię uzupełnia teledysk “Wspólna chwila”, w którym wystąpiła m.in. Julia Wieniawa oraz specjalny świąteczny kalkulator, który pomaga wybrać idealny prezent w zakładanym budżecie. Plus za oryginalny pomysł, ale trochę liczyliśmy na tradycyjną, świąteczną kreację 🙂

Głośną kampanię bożonarodzeniową pod hasłem “W Święta kolej przejść na TY” przygotowała w tym roku marka Tyskie. Jej głównym punktem jest reklama ze świątecznie przystrojonym pociągiem Tyskiego, który przemierza zaśnieżoną Polskę. Punktem kulminacyjnym jest oczywiście spotkanie w wagonie barowym i przejście na Ty. Mimo że nawiązanie do świątecznej ciężarówki Coca-Coli wydaje się oczywiste, marka odcina się o tych skojarzeń. Kreacja jest kolejnym rozwinięciem parasolowej idei, która od dwóch lat definiuje komunikację marki.

Na koniec mamy dla Was coś z własnego ogródka 🙂 Heinz to marka znana z odważnego, rebelianckiego charakteru. Dlatego na Święta przygotowaliśmy dla niej wyjątkową akcję social mediową. Bazując na insighcie łączącym wyjątkową sytuację spowodowaną pandemią i tradycyjny sposób stawiania butelki ketchupu wystartowaliśmy z akcją “Heinz Święta na głowie!”, w której zachęcamy użytkowników do dzielenia się zdjęciami i filmami ze swoich świątecznych przygotowań. Najciekawsze zgłoszenia regularnie publikujemy na profilu Heinz na Facebooku, a spośród nich wyłonimy finalistów, którzy zgarną zestawy prezentów Heinz. Akcja dzieje się na Facebooku, Instagramie oraz Tik Toku.

Michał Bosakirski

Ta strona korzysta z cookies. Kontynuując, zgadzasz się na używanie ciasteczek oraz przyjmujesz do wiadomości, że stronę chroni prawo autorskie © i że wszelkie prawa do jej elementów są zastrzeżone.