Oczywiście, że śpiewem! Chcąc przybliżyć młodzieży język i kulturę niemiecką, Goethe-Institut zlecił nam przygotowanie koncepcji konkursu muzycznego, w którym uczestnicy mieliby szansę wyrazić melodię języka niemieckiego po swojemu.
Zorganizowaliśmy konkurs karaoke, począwszy od wymyślenia idei i organizacji całej strony prawnej, przez opracowanie graficzne całej akcji, zaprojektowanie i postawienie strony internetowej, wybór jury i nagród, a na realizacji założeń media planu kończąc. Cała akcja stanęła pod znakiem pasji do muzyki, która niesie za sobą emocje – w każdym języku takie same. Naszą grupą docelową była młodzież szkolna (12-15 lat) ucząca się języka niemieckiego i zainteresowana śpiewaniem.
PROBLEM
Dla niektórych niemiecki wciąż może uchodzić za twardy, niekiedy nawet nieprzyjemny język, obarczony bagażem kulturowym i historycznym. Goethe-Institut chciał nie tylko ocieplić sam odbiór języka, ale również promować jego kulturę.
INSIGHT
Standardowa, książkowa nauka języka jest trudna i nudna, a uczenie się reguł z podręczników abstrakcyjne. Zamiast uczyć się mówić, wbijamy sobie do głów sztywne formuły. Jak można to obejść?
ROZWIĄZANIE
Każdy język ma swoją unikalną melodię. Poznając je, nauka staje się łatwiejsza i bardziej naturalna. Dzięki niemieckim piosenkom odczarowaliśmy naukę tego języka!

WDROŻENIE
Całe wydarzenie odbyło się w ramach kampanii wizerunkowej Goethe-Institut „Język Twojej Pasji”, która pokazuje, jak znajomość niemieckiego może pomóc ludziom w realizacji ich pasji. Jak to wyglądało w praktyce? Na początku przygotowaliśmy koncepcję akcji. Byliśmy prawnym organizatorem konkursu, zaprojektowaliśmy oraz wykonaliśmy dedykowaną konkursowi stronę internetową – melodiajezyka.pl, na której umieściliśmy zasady konkursu oraz wskazane utwory do karaoke, a uczestnicy swoje nagrania. Żeby wziąć udział w konkursie, wystarczyło wybrać instrumentalny podkład muzyczny, a następnie nagrać swój występ (audio oraz wideo) z poziomu strony. Wybór jury i nagród? Tak, to również nasza sprawka.
MEDIA
Cała akcja była promowana w social mediach (Facebook, Instagram), wsparta działaniami płatnymi i organicznymi w kanałach dobranymi pod kątem grupy docelowej, przyjętej strategii i celów biznesowych, kierującymi ruch do dedykowanej platformy.
Nasz wynik? Osiągnęliśmy założone cele mediowe, przekraczając je niemal pięciokrotnie. Przy początkowej, szacunkowej liczbie odsłon 235 000, osiągnęliśmy wynik 1 048 888.
JURY
Kogo szukaliśmy do jury? Ludzi nie tylko związanych z niemieckim i uczących tego języka z pasją, ale również związanych z samą muzyką:
- Justyna Ciecharowska (nauczycielka niemieckiego, Goethe-Institut, szkolenia i projekty dla młodzieży)
- Roger Rekless (pedagog, DJ, producent, prezenter, autor i raper)
- Aki Arkadiusz Gerlic (nauczyciel niemieckiego, youtuber, bloger, autor książek i wydawca tematycznych materiałów audio do nauki niemieckiego)

NAGRODY
Przygotowaliśmy 3 główne nagrody oraz 5 wyróżnień. Poza kursami języka niemieckiego, do wygrania były profesjonalne lampy do nagrywania filmików Tracer, mikrofon Forever BMS, głośnik JBL GO 2 oraz słuchawki bezprzewodowe Xiaomi.
Jury wyłaniało zwycięzców. Osobną kategorią była nagroda publiczności dla nagrania, które zdobyło najwięcej polubień.
MIÓD
Po nagraniu swojego wykonania, uczestnicy mieli możliwość udostępnienia nagrania w mediach społecznościowych, dodając hasztag #melodiajezyka. Do udostępniania włączyły się również szkoły, promując swoich uczniów i uczennice. Całość spotkała się z dużym zainteresowaniem grupy docelowej – mieliśmy prawie 90 zgłoszeń! Ale to nie wszystko. Sam odbiór akcji był naprawdę imponujący. Nagrodzona przez publiczność realizacja zdobyła 1161 polubień i 4428 wyświetleń!
Uczestnicy konkursu nie musieli znać perfekcyjnie języka niemieckiego; fonetyka nie grała pierwszych skrzypiec. Najważniejszy był sposób śpiewania pełen pasji, muzykalność, pomysł na wykonanie i kreatywność. To nie tylko nasze miodne koncepty, kreacje i wsparcie mediowe, ale również siła muzyki jako uniwersalnego języka, który łączy ludzi różnych narodowości i języków.