TikTok służy głównie do udostępniania wideo i był najczęściej pobieraną aplikacją w 2020 roku. Jego podejście do treści i ich dystrybucji celnie wpasowuje się w oczekiwania dzisiejszych użytkowników social mediów. Aplikację założył Zhang Yiming w 2012 roku. Została wprowadzona na rynek chiński jako Duoyin w 2016, a w 2017 roku pojawiła się na iOSa i Androida.
Według raportu Indahash 52% ankietowanych uważało TikToka za „aplikację dla dzieci”, ale po pobraniu platformy zmienili swoje zdanie. 70% odpowiedziało, że TikTok podnosił ich na duchu podczas kwarantanny, zaś 87% influencerów chciałoby tworzyć jeszcze więcej treści w 2020 roku.
Krótki przewodnik po TikToku
O potencjale współpracy z TikTokerami pisano już wiele: młode gwiazdy, duże zasięgi, siła rekomendacji i wpływu na grupę docelową… Co jeszcze liczy się w serwisie?
Ważne są trendy TikTokowe, a zrozumienie ich ma kluczowe znaczenie dla sukcesu w aplikacji. Można to zrobić na dwa sposoby. Albo decydujesz się tworzyć treści, które są zgodne z aktualnymi trendami, albo próbujesz stworzyć swoje własne. TikTok to bardzo dynamiczna platforma – wiele trendów pojawia się i znika. Aplikacja została zaprojektowana tak, by nie dało się ich nie zauważyć, więc wyodrębnienie aktualnych trendów zwykle nie jest trudnym zadaniem!
1. Muzyka
Odpowiednia muzyka może okazać się kluczem do serca aplikacji. Często to właściwa piosenka z dobrze dobranym tekstem jest tym, co rozpoczyna nowy trend na TikToku. Obecnie użytkownicy odkrywają zamiłowanie do muzyki pop punkowej.
The Resurgence of Pop Punk to aktualnie top trend! Możemy zauważyć, jak nostalgia powoduje ponowne zainteresowanie tym gatunkiem muzycznym, który przyciąga zarówno młodszą, jak i starszą publiczność. Podczas gdy świat przeżywa teraz trudny czas, nostalgiczne piosenki z naszej przeszłości mogą przypomnieć o prostszych czasach, a nawet sprawić, że poczujemy się młodsi przez chwilę. Popularne utwory z TikToka sprawiają, że wideo jest bardziej rozpoznawalne – czasami użytkownicy nie przełączają filmiku, by po prostu posłuchać ulubionego utworu. Utwór ‘I’m Just a Kid’ Simple Plan doprowadził do powstania trendu, w ramach którego społeczność odtwarzała własne zdjęcia rodzinne w stylu vintage. Natomiast ‘All I Wanted’ Paramore zostało wykorzystane w tysiącach filmów praktycznie każdego gatunku.
2. Challenges
W aplikacji bardzo ważny jest udział w wyzwaniach. To jeden z najpopularniejszych formatów treści, który często trafia w trendy TikToka. Najczęściej są to tańce i proste ruchy, które można łatwo powtórzyć. Takie wyzwanie może zainicjować każdy, a uruchamia go sama platforma. Popularne wyzwania znajdują się w zakładce „Ciekawostki”.
3. Hasztagi
Dodawanie hasztagów w opisie również wpływa na trendy TikToka – wideo można znaleźć w aplikacji za pomocą wyszukiwania tagów. Popularni influencerzy podpowiadają, jak prawidłowo wybrać hasztagi, dzieląc je na dwa typy:
- Tematyczne, np. tag restauracji, konkretnego wydarzenia, czy rasy psów;
- Popularne, czyli tagi o wysokiej częstotliwości.
4. Wideo przez 3 minuty
Aktualnie TikTok testuje możliwość publikowania filmów o długości do 3 minut. Już pojawiają się pierwsze wideo tego typu, ale zalecaną długością wciąż pozostaje 10-15 sekund.
5. Reklama
TikTok daje też możliwość reklamy płatnej. Jej sukces w dużej mierze zależy od kreacji, która powinna być dopasowana do specyfiki danego medium. Aplikacja stawia na krótkie, dynamiczne formy. Idealnym rozwiązaniem jest połączenie reklamy płatnej ze znaną twarzą – Tiktokerem, rozpoznawalnym w grupie docelowej.
W 2021 roku zapewne pojawi się więcej TikTokowych możliwości i trendów. Jesteśmy przekonani, że aplikacja zaskoczy nas jeszcze nowymi funkcjami, które na razie są opracowywane i utrzymywane w tajemnicy.
Autorka: Khrystyna Kobyletska